Olivier Wolters (Colruyt Group): “Mobiel betalen via Xtra, da’s gebruiksgemak voorop.”

Olivier Wolters is Domaine Store Salesmedewerker. Dat wil zeggen dat hij er mee voor zorgt dat klanten vlot en gemakkelijk kunnen betalen in de winkels van onze partners. Hij test nieuwe functionaliteiten en stelt opleidingspakketten samen voor winkelmedewerkers. Die kunnen dan de nieuwe functionaliteiten eenvoudig implementeren. Als er dus iemand Mobiel betalen via Xtra door en door kent … dan is het Olivier.
 

Waarom werd Mobiel betalen via Xtra gelanceerd?

Olivier: “Er zijn verschillende redenen waarom we de functionaliteit aanbieden. Ten eerste vinden we het belangrijk om mee te zijn met onze tijd. We omarmen innovatie en streven dan ook naar een verregaande digitalisering.”

“Daarnaast stelt een deel van onze klanten, de iets jongere doelgroep, hoge eisen op het vlak van gebruiksgemak en efficiëntie tijdens een winkelbezoek. Om die reden hebben we de Xtra-app geüpgraded met enkele handige functionaliteiten, waaronder Lijstjes en Uitgaven, maar zeker ook Mobiel betalen. Voor ons staat de klantervaring altijd centraal: onze klanten kiezen zélf hoe ze afrekenen. Voor sommigen heeft cash of bankkaart nog de voorkeur, maar we zien ook een groeiende groep klanten die via de Xtra-app betaalt.”

 

Wat is het grootste voordeel van Mobiel betalen?

Olivier: “De tijdswinst, zonder twijfel. Het betaalsysteem bij bijvoorbeeld Colruyt Laagste Prijzen en Okay bestaat uit twee stappen. Je laat je producten scannen en betaalt een beetje verderop aan de kassa. Met Mobiel betalen via Xtra sla je die laatste stap over. Nadat je boodschappen gescand werden, keur je het betaalverzoek goed in je app en stap je meteen de winkel uit. Dat bespaart je zo’n 15 à 20 seconden per winkelbezoek. Mochten alle klanten op een gemiddelde dag via Xtra betalen, dan zouden die klanten samen bijna 10 uur besparen. De rijen aan de kassa zouden dan ook sneller vooruitgaan.”

 

“Maar ook de papierwinst is natuurlijk een groot voordeel. Dat zien we al een tijdje: je kan je namelijk al langer aanmelden als ‘digitale klant’ die enkel nog een digitaal kasticket krijgt. Het papier dat we daarmee in onze winkels uitsparen, past mooi binnen onze duurzaamheidsdoelstellingen.”

 

“Maar daarnaast draait de Xtra-app natuurlijk ook gewoon om gebruiksgemak voor onze klanten. Ik ben zo iemand die niet graag met z’n portefeuille rondloopt. Voor mij is mijn smartphone alles: mijn agenda, mijn boodschappenlijst en mijn betaalmiddel. Ik vind de mogelijkheid om via de Xtra-app zelf te betalen dus geweldig. En met mij steeds meer gelijkgezinde klanten.”

 

Wat als klanten geen internetbereik hebben?

Olivier: “In zo goed als alle winkels van Colruyt Group voorzien we een open en gratis wifinetwerk, dat je in heel het gebouw kan gebruiken. Zo zorgen we ervoor dat de Xtra-app goed kan werken. Er zijn nog vier à vijf winkels, zo’n 1 procent van al onze filialen, waarin dat internet nog niet helemaal naar behoren werkt. Work in progress.”

 

“Nog meer work in progress: leden van hetzelfde gezin aan één gemeenschappelijke rekening koppelen. We beseffen dat dat op dit moment nog een beperking is voor onze klanten. We onderzoeken volop de technische mogelijkheden en hopen binnenkort met een update te kunnen komen.”

 

Download de Xtra-app

Staat de Xtra-app nog niet op je smartphone? Je kan ‘m hier makkelijk downloaden. Zo heb je alle voordelen van de Xtra-kaart altijd bij je, én meer! Want met de Xtra-app kan je bijvoorbeeld ook een online boodschappenlijst maken en milieuprojecten steunen. Veel winkelplezier!